All Rights Reserved | Harith Photography 2017

Wednesday, September 27, 2017

Kisah Dongeng Untuk Masa Depan


Pagi itu selepas menerima syarahan bebelan puan emak guwa lantas masuk ke bilik meninjau-ninjau apa yang patut guwa lakukan. Sindiran pedas dan menusuk kalbu memberikan anjakan paradigma kognitif guwa yang guwa rasakan sudah lama tidak menerima tamparan komen membina sebegitu. Kali terakhir guwa dapat bebelan begitu masa dekat-dekat SPM dulu.

“Dari kau tidur makan tidur makan saja bagus ko tolong bapa kau di kebun tu, ataupun buatlah kerja-kerja di rumah ni. Kalau malas tahap siput babi pun kemas lah bilik tu..macam itu kandang babi sudah sia tinguk, patutlah teda perempuan minat sama kau ni..apa pun malas…” lebih kurang begitulah mukadimah bebelan puan emak guwa ketika mentarbiah iman dan jiwa guwa yang kosong ini. Jadi setelah kejadian itu lantas jiwa guwa yang kosong ini sudah terisi dengan kata-kata yang membakar semangat bagi menerangi kegelapan jiwa guwa.

Setelah diperkirakan guwa mula untuk merancang apa pekerjaan yang guwa boleh lakukan selain mengulang kaji facebook,instagram dan menonton drama korea dan melayu yang guwa boleh menginferenskan banyak auta dari fakta hidup. Balik-balik cerita anak orang kaya baru balik dari oversea lepas tu bapa dia suruh takeover syarikat, lepas tu suruh kahwin dengan anak datuk juga..humpphh begitulah kita semua masyarakat didoktrin dengan pemikiran fantasi hidup yang senang. Realitinya jauh panggang dari api.
Berbalik kepada cerita guwa, guwa pandang sekeliling bilik guwa..langsung tidak kondusif. Macam hampehh..langsung tak kreatif dan kondusif…patutlah guwa rasakan tahap kreativiti guwa semakin hari semakin menurun. Jika dibandingkan bilik guwa dengan stor rasanya level stor lagi baik sebab ada senarai inventori disamping tersusun kemas, ini sudah sama dengan bilik Cinderella tempat emak tiri dia kurung…puikk.

Lantas guwa menapak setapak langkah sambil berhati-hati kerana dasar lantai bilik guwa sudah samar-samar kelihatan dek dipenuhi barang-barang harta pusaka dan peribadi guwa. Kadang guwa terfikir juga untuk berdoa adalah sang pari-pari  datang menolong guwa membersihkan bilik guwa ini..ahhhh khurafat plak pemikiran guwa ni..banyak sekali nonton sinetron indon agaknya…

Sambil-sambil mengutip harta pusaka guwa yang bertaburan di dasar lantai guwa pun bernyanyi kecil bagi menghiburkan hati konon-konon supaya tidak tertekan lah. Sedang guwa mengasingkan sampah-sampah di bilik guwa lantas guwa terpandang sebuah kotak kasut dibawah katil guwa. Ntah berapa kurun sudah kotak tersebut bersemadi di bawah katil guwa.

Naluri kelakian guwa yang diselimuti perasaan ingin tahu membuatkan guwa mengeluarkan kotak tersebut dari tempat persemadiannya. Guwa meniup debu yang melitupi permukaan atas kotak tersebut. Sudah macam dalam cerita Indiana Jones jumpa artifak beribu tahun.
Guwa buka kotak tersebut..rupanya surat-surat zaman-zaman bercinta dahulu kala. Bila diflash back kembali..dulu-dulu mana ada teknologi telefon, sms apatah lagi whatsapp ini semua. Alangkah gembiranya ketika itu.. burung berkicauan riang..angin meniup sepoi bahasa..mentari memancar cahaya seadanya. Arghhhh syurgaaaa..kahkahkah

Sambil guwa membelek-belek surat kiriman itu..guwa terpandang satu memo yang guwa rasakan cukup istimewa. Entah kenapa ketika itu guwa rasakan moment itu datang kembali walaupun sudah ditinggalkan beberapa tahun. Biarlah cerita itu guwa simpan hingga akhir hayat guwa. Diharapkan satu ketika ada ilham untuk guwa merungkai kembali kisah itu. 
Al- Fatihah untuk nya…...


Sunday, November 13, 2016

Cherita Hujung Minggu



Assalamualaikum dan salam sejahtera,

Kipas bilik berpusing laju, anggaran kelajuan guwa anggarkan adalah 200rpm namun regulator kipas guwa setkan ke nombor 5. Sedikit kelesuan dan kehangatan bahang matahari siang hari tadi dapat dikurangkan.

Guwa capai kotak rokok haram tanpa cukai dia atas meja yang jelas terpampang di muka hadapan gambar seorang lelaki terlantar sakit di katil hospital dek kerana terlalu banyak menghisap rokok barangkali. Ahhh peduli apa guwa gambar itu, yang penting tekak ini dapat menghisap asap yang dikeluarkan daripada pembakaran tembakau yang dalam kajian doktor-doktor bijak pandai mempunyai beribu-ribu jenis racun. Namun guwa punya pandangan apa yang haram itu bisa kita halalkan dengan cara mengenakan cukai. Namun guwa cuba tegaskan disini rokok tetap bahaya untuk kesihatan.

Penapis rokok berwarna putih suci itu sudah guwa selitkan diantara bibir guwa yang mungkin akan mencumbui bibir-bibir gadis cantik di luar sana. Percikan api dari pemetik api guwa dekatkan dihujung rokok. Tembakau sudah mula terbakar,  asap putih suda mula berkepul-kepul guwa lepaskan di ruang atmosfera bilik rumah sewa guwa. 

Telefon pintar jenama buah apel guwa capai, lalu perlahan guwa lepaskan kabel yang bersambung di bahagian punggung telefon pintar itu. Pantas jari jemari keras ini mengusap lembut muka hadapan telefon pintar ini yang kadang kala tidak juga terlalu pintar guwa rasakan. Jika dulu aplikasi pertama akan dibuka adalah sistem pesanan ringkas (SMS) akan guwa selidik dahulu. Namun dunia sudah berubah, dulunya katak dibawah tempurung, kini katak sudah pandai berteduh di perhentian bas jika hari hujan. Perisian whatsapp guwa buka dahulu, satu persatu guwa tinjau dari pesanan orang perorangan sehinggalah kepada pesanan kumpulan.
**********************************

bersambung....

Monday, February 15, 2016

Mukadimah 2016










Dengan nama Allah yang maha pemurah lagi maha mengasihani..

Kotak rokok dicapai lalu guwa keluarkan sebatang dan sisipkan di celah mulut, pemetik api jenama 
kingkong guwa gores lalu menghasilkan percikan api seterusnya membakar rokok yang tadinya guwasisipkan di celahan bibir. Sekali tarikan nafas sekali itulah asap berkepul di udara guwa lepaskan di 
ruang atmosphera bumi. Komputer riba yang dari tadinya guwa pandang seakan akan tersipu malu untuk memandang kembali kepada guwa. Dari mana untuk guwa mulakan tulisan ini, sudah setahun guwa meninggalkan gejala ini. 

Lantas guwa meninggalkan meja kerja guwa lalu menuju dapur. Nescafe 3 in 1 guwa tuang kedalam cawan lalu air hangat guwa siram kedalam gelas. Kalaulah gelas ini mampu untuk berbicara sudah 
tentu beliau akan meraung kepanasan, arghh tinggi bangat imaginasi guwa..kok sampai begitu sekali..Ehh jap! Kenapa macam dialog dalam drama indon ini. Ok! Cukup...mukadimah merapu yang paling legend guwa pernah tulis hahhaha. Sudah lama guwa tinggalkan blog ni, dan ada juga member-member yang dulunya follow blog guwa PM (not prime minister) dengan guwa..bila mau update blogBila mau upload gambar baru. Dengan tenang guwa menepis soalan-soalan mereka. Guwa cakap nanti kalau guwa ada masa guwa upload gambar, guwa upload entry barutungu peminat,sabar peminat.lalu mereka pun membawa diri kecewa dengan jawapan yang guwa lempiaskan kepada mereka. Cehh macam lah guwa ni femes kunun..puikkk hahahha..

Setahun lebih guwa tinggalkan zaman belajar di IPG, Setahun lebih tu juga sudah tinggalkan meja 
kerja guwa disana. Guwa rindukan meja itu, guwa rindukan suasana bilik guwa, walaupun bilik kecil dan dipenuhi bermacam aset kerajaan Malaysia namun guwa tetap rindukan suasana itu, bilik yang menjadi sumber inspirasi untuk guwa berkarya banyak kenangan guwa tinggalkan disana. Namun yang pergi biarkan pergi, hidup mesti diteruskan, hati kena tabah untuk menghadapi hari-hari mendatang. 

Sekarang semua sudah berubah, guwa sudah bekerjaya. Punya tanggungjawab kepada kerja dan 
keluarga. Mungkin satu hari kalau ada rezeki guwa juga akan mendirikan rumah tangga. 
Persoalannya dengan siapa? Dan bila? Kita tunggu di episod akan datang hahahhha..

Oklah, rasanya sampai sini dulu untuk entry kali ni, sekadar untuk meringan kan tangan untuk giat 
aktif menulis blog kembali. Entry akan datang guwa upload cerita pasal tanah jajahan guwa yang 
baru. Nescafe gua tadi pun sudah sejuk jadii kita tangguh dulu cerita ni disini..byee byee :)

* Sedikit gambar guwa upload yang guwa ambil hujung tahun lalu dan awal tahun 2016 ini dan 
pastinya sesuai untuk tontonan semua lapisan masyarakat :)

Thursday, October 9, 2014

Ini Cerita Guwa

Entah mengapa malam ini mata guwa sukar untuk di lelapkan…”arhhh mungkin kesan pengambilan kaffien tadi mungkin” bisik hati kecil guwa..silap juga tadi masa lepak di  Kedai Mamak paling ngeetop di kawasan kediaman guwa ini guwa bantai neskape susu satu gelas besar…confirm malam ni tidur pukul 2 pagi.

Tiba-tiba guwa teringat pesan mahaguru guwa dulu masa guwa bertapa di di sungai Bunsit dulu..kata beliau “ kalau tidak dapat tidur malam..mungkin ada orang ingat sama kamu tu” tiba-tiba flash back mahaguru guwa tu hilang kerana seekor nyamuk telah menglovebite pipi guwa..guwa pun fikir-fikir siapa juga yang ingat2 sama guwa ni..kalau cakap sumandak mau ingat sama guwa jauh sekali…guwa masih single. Ohh mungkin ex..ex guwa yang pernag singgah di hati guwa untuk mewarnai hidup guwa ingat sama guwa..ahh biarkan saja mereka..ini semua dunia..monolog dalaman guwa berkata.

Lantas guwa bangun dari tempat beradu guwa..menuju ke locker lantas mengeluarkan komputer riba yang guwa simpan di dalam. Sebaik guwa guwa menghidupkan laptop guwa..guwa mengklick pada google chrome..niat di hati untuk membuka mukabuku lah..
3 minit kemudia, guwa sudah bertentang mata dengan muka hadapan log masuk mukabuku..” lambat pulak internet malam ni”..rungut guwa. Selepas menunggu hampir 3 minit barulah guwa dapat log masuk ke dalam mukabuku…, bila cakap 3 minit ni ingat plak iklan Meggie dulu-dulu..meggie kari 3 minit sedap dimakan cepat dimasak. Sudah menjadi lumrah alam Meggie menjadi makanan utama masa belajar seperti mana yang guwa hadapai sekarang ini. Kehidupan sebagai seorang mahsiswa di Universiti Balkos sedikit sebanyak mengajar guwa erti kehidupan sebagai pelajar, ok kita tinggalkan cerita Meggie, nanti karang guwa huraikan bab megie beserta tinjauan literature parah lagi nanti. Berbalik kepada cerita mukabuku, selepas hampir 3 minit menunggu barulah post-post dalam facebook guwa dapat tinjau satu persatu. Namun ada satu post yang membikin hati guwa tersentuh…….

“Undangan perkhawinan Syafiqah & Azizul “  (Bukan nama sebenar). Patutlah malam ni guwa sukar untuk tidur…ini pulak cerita dia. Ex guwa yang suatu ketika dulu pernah bersama-sama guwa mengharungi suka duka akan melangsungkan perkhawinan dengan jejaka pilihan beliau. Ligat minda guwa mengimbas kembali detik-detik perkenalan bersama beliau dulu ketika kami sama-sama belajar di sebuah IPTA di Kota Kinabalu….kepada sesiapa yang pernah membaca entry cerita Cinta Sup Ayam di status mukabuku guwa tau lah tu ceritanya hahahaha..Guwa lihat beliau juga menginvite guwa untuk kemajlis beliau..pantas guwa mengklick pada [maybe]..
Bukan guwa tidak mahu kemajlis beliau, tetapi dengan bebanan kerja guwa sekarang mungkin menjadi penghalang bagi guwa untuk menghadirkan diri ke majlis beliau. Lagipun majlis tu berlangsung pad hujung minggu dan guwa pun sedang sibuk menyiapkan kajian guwa.
Saat perkenalan dulu dan saat bersama ketika itu memang indah…tapi apakan daya..kusangkakan panas sampai ke petang rupanya ribut salji di tengah hari. Guwa redha dengan keputusan beliau untuk pergi meninggalkan guwa. Mungkin jodoh kami tidak ada..Tulang rusuk guwa mungkin ada pada wanita lain bukan pada beliau..ecehh ayat kahkahkah..

Sambil guwa layan lagu yuna yang mendayu-dayu diwaktu malam yang dingin. Guwa meninjau-ninjau profile facebook ex guwa tu. “ Khawin dengan pilot pulak dia ni” selepas guwa terlihat gambar beliau bersama bakal suaminya. Sesuai lah beliau khawin dengan pilot sebab beliau juga merupakan seorang pramugari sebuah syarikat penerbangan swasta…(ayat guwa ni macam ilmiah bangatt).. mungkin detik perkenalan mereka di dalam kapal terbang juga. Patutlah gambar-gambar pre wedding dorang pun dalam kapal terbang… Guwa masih ingat ketika menghantar beliau untuk sesi temuduga pengambilan pramugari ketika itu… Guwa siap tipu dengan ketua jabatan guwa yang guwa kena balik kampung di Keningau sebab ada urusan peribadi, sekali dengan surat doktor yang guwa edit dari scrib hahaha…barulah guwa punya cuti lepas. Sudahlah ketua jabatan garang macam singa, tapi untuk pengorbanan sama guwa punya sumandak, ehh dulu sumandak sekarang ex sudah..guwa sangup berhadapan dengan beliau..(perghhh ayat =) )

Seperti mana yang guwa cakap tadi, mungkin jodoh kami tiada…selepas beliau tamat latihan dan mula bekerja sebagai pramugari..hubungan kami mulai dingin dan selepas itu kami mula mengambil haluan masing-masing. Setahun selepas itu baru lah beliau menghubungi guwa kembali. Namun ketika itu hati guwa sudah tertutup untuk beliau kerna ketika itu guwa sudah bersama kembali dengan kekasih lama guwa ketika masih dibangku sekolah. Beliau ada menyatakan untuk kembali bersama guwa….memang perasaan sayang itu masih ada…tapi cepat2 guwa tepis godaan cinta beliau yang murni itu ke tepi…

Selepas 5 tahun kejadian itu berlaku..guwa kembali sendiri.. menghadapi hidup-hidup yang mendatang, Sumandak guwa selepas guwa putus dengan beliau  turut pergi meninggalkan guwa…Guwa harap mereka yang pernah singgah di hati guwa akan berbahagia dengan kehidupan mereka...mungkin juga malam ini mereka sedang mengingati guwa..itu pasal guwa tidak boleh tidur….

Perut lapar…..guwa capai kunci kereta dan meluncur laju menuruni bukit taman perumahan guwa… ke arah pusat bandar…destinasi dituju adalah Mekdi…isi perut dulu…30 minit kemudian guwa sudah melahap makanan di hadapan guwa....guwa jeling meja sebelah ada amoi solo-solo sedang khusuk membaca novel.... beliau juga menjeling ke arah guwa..lantas guwa berikan senyuman kepada beliau.....dan disitulah detik perkenalan kami bermula.... =)





Sunday, June 30, 2013

Kuching Sarawak Tour 2013 | Part 1










Assalamualaikum

Berikut merupakan catatan perjalan wa sepanjang berada di Sarawak dan Kuching khususnya….ehh kejap-kejap..apa pasal bunyi ayat pembukaan wa tu macam soalan pengajian umum tingakatan 6? Argghh biarlah..yang penting wa tulis..orang faham hehe…. Ok semua..kali ni entry wa bagi masuk pasal cerita wa jalan-jalan di Kuching hari tu…bukan ada job besar pun wa turun kesana cuma untuk mengambil gambar mengenai budaya orang-orang sana, merasai pesta gawai, merasai makanan tradisional orang sana dan macam-macam lagi lah..kalau wa tulis sini..mungkin 2 hari 2 malam x habis haha..senang cerita kamu trun sendiri kesana dan rasai pengalaman sendiri..hehe ayat tu ala2 macam pengacara exkplorasi pulook hahah…wa kesana pun bukan lama dalam seminggu mcm tu lah…lepas tu bajet tersangatlah bajet….biasalah..yg pnting gambar bnyak..bukan datang untuk shooping pun.. ok lah sedikit catatan semasa wa disana..
Seawal pukul 5 pagi wa sudah bangun untuk sedia menuju ke airport, pagi tu wa punya parents yang hantar…semangat dorg ni..lepas selesai urusan cek in wa trus masuk dalam balai pelepasan..perghh belum sampai Kuching wa sudah rasai aura-aura gawai tu..dri budak kecil sampai amoi2 sampilah aunty2 yg duduk sebelah wa masa tunggu kapal sampai..semua cakap pasal gawai..hahaha..semangat dorg ni..masuk dalam kapal pun mcm tu jugak..brader sebelah wa dengan amoi dia pun crita pasal gawai..sennag cerita kalau raya punya peeling tu..wa convert ke pesta gawai punya peeling lebih kurang mcm tulah..kalau ada yang kureng faham..sila abaikan hehehe..lebih kurang mcm tulah wa punya analogi....wa malas juga mau kacau brader sebelah wa tu dengan soalan yang bermacam-macam ..ganggu privasi dia sama golporen di plak..wa tutup mata tidurlah..sambung tidur wa yang gantung tu..
Lebih kurang satu 1 jam 30 minit wa sampai di lapangan terbang Kuching..lepas ambil beg,settle urusan di imegresen wa trus halo-halo wa punya member si step…perbualan kami lebih kurang mcm ni.

Harith: hello..boleh saya bercakap dengan cik step?
Step: yess..sayalah ni…Harith ka ni? (Suara husky giteww hehe)
Harith: ya..sayalah ni….mana ko? Sya di depan pintu ketibaan sudah ni..
Step : O..saya park depan pintu ketibaan jugak ni..cari kenari warna hitam..
Harith: O..ok..ok Nampak sudah…

Lebih kurang mcm tu lah perbualan kami masa dalam talipon..hahahha…tetttt itu semua tipu..saja wa tulis kasi dramatic sikit entry wa ni hahahha..lepas wa loading barang2 dalam kereta, member wa ni bawak wa jalan-jalan tengok Bandar Kuching dulu..lepas tu gerak ke Kubah Ria untuk makan…haha..senang cerita kuching ni macam-macam ada..pasal makan..no problem. Hari pertama wa rasa Laksa Sarawak…wa cakap sama luu..perghhh..kalau rasa..terangkatt woo haha..datang Kuching rasa sendiri heheh..
Hari pertama ni wa Cuma melawat di Muzium Sarawak, menurut informasi yang wa dapat..muzium Sarawak ni merupakan muzium yang tertua di borneo dan muzium etnologi yang terbaik di asia..perghh..dalam muzium ini ada macam-macam...x percaya datang sendiri tngok.. (malas tulis panjang2). Lepas habis ronda muzium Sarawak ni..member wa dengan kazen beliau..bawak wa jalan-jalan area waterfront dengan kawasan-kawasan sekitar..sekali lagi wa cakap sama lu..macam-macam benda wa jumpa..dan yang paling best..kawasan india street tu memang port yang paling sesuai untuk buat street photo, untuk penggemar gambir sarawak, area ni banyak jual..boleh diskaun lagi hehe…lepas puas pusing-pusing wa trus gerak balik rumah member wa..transfer gambar.cas kamera lepas tu tidur…lepas tu wa punnya entry pun sampai sini dulu haha..nanti wa sambung entry kedua..macam dalam drama-drama plak ada episod2 hehe..ok semua..next entry wa sambung cerita wa.. sedikit gambar wa share untuk semua hehe….enjoyy J




Nota Kaki : maaf kalau penulisan entry wa sedikit jengkel..wa kureeeng mood mau menulis.. :)


LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...